Charla Laura Forlano

Desde Enero 10, 2019 12:00 hasta Enero 10, 2019 13:00

En Salón Sergio Larraín, Campus Lo Contador

Plans and Situated (Algorithmic) Actions:
Networked Medical Devices as Sites of Feminist Technoscience or Encountering the More Than Human in the Middle of the Night
Presents: Laura Forlano

How do you study people, things and futures that do not yet exist? And, what does a feminist approach to designing futures look like? Based on 10 years of scholarship and creative practice, this talk will draw on theories around the posthuman and the more-than-human in order to understand the emergent aesthetics, ethics and politics at the intersection of design and technology. This paper takes on the tensions between the imaginaries of automation and in networked medical devices and the realities of lived experience by analyzing “the world’s first hybrid closed loop system,” a recently released insulin pump and continuous glucose monitor (CGM) system.

Cuándo: jueves 10 de enero, 12:00 hrs.
Dónde: Salón Sergio Larraín, Campus Lo Contador
Inscripciones: https://goo.gl/forms/fiD8QRrm9KiKULvk2

Laura Forlano es escritora, científica social e investigadora en diseño. Actualmente es Profesora Asociada del Instituto de Diseño del Illinois Institute of Technology en Chicago, donde dirige el Critical Futures Lab. Es investigadora visitante en la Digital Life Initiative en Cornell Tech en la ciudad de Nueva York y profesora asociada en el Berkman Klein Center for Internet & Society en la Universidad de Harvard. Con su investigación explora la intersección entre las tecnologías emergentes, las prácticas materiales y el futuro de las ciudades, abordando temas como los vehículos autónomos, las impresiones 3D, los textiles inteligentes y las tecnologías médicas portables. Forlano recibió su Ph.D. en Comunicaciones de la Universidad de Columbia.

Invitada por el Proyecto Fondecyt Nº 1180062 a cargo de Martín Tironi, con la colaboración de la revista Diseña. Su conferencia forma parte del seminario regular Sociedad, Diseño y Tecnología (SDT).